תזונה טבעונית למניעת מחלות לב

מחלות לב וכלי דם מהוות דאגה ממשית במערכות בריאות ברחבי העולם, ובמידה ולא יתרחש שינוי משמעותי בשנים הקרובות, העומס שלהן על מערכת הבריאות צפוי לשלש את עצמו עד שנת 2030. מניעה של מחלות אלו מתמקדת…

מחלות לב וכלי דם מהוות דאגה ממשית במערכות בריאות ברחבי העולם, ובמידה ולא יתרחש שינוי משמעותי בשנים הקרובות, העומס שלהן על מערכת הבריאות צפוי לשלש את עצמו עד שנת 2030.

מניעה של מחלות אלו מתמקדת בהורדת גורמי הסיכון, בראשם: עודף כולסטרול ושומנים בדם ויתר לחץ דם אך לטיפול התרופתי בגורמי הסיכון יעילות והיענות נמוכות מאוד.

עם זאת, בשנים האחרונות מצטברות ראיות ששינויים בתזונה עשויים לסייע בהפחתת כמות הכולסטרול והשומנים בדם וכך להפחית באופן דרמטי את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.

במחקר עדכני בדקו את ההשפעה של תזונה טבעונית על לחץ דם ושומנים בדם. במחקר השתתפו 31 מטופלים הסובלים מיתר לחץ דם ועודף כולסטרול, אשר נוטלים מספר תרופות באופן קבוע מדי יום. ההנחיה היחידה אותה קיבלו המטופלים היתה לצרוך אך ורק מוצרים ממקור צמחי במשך 4 שבועות (תזונה טבעונית, ללא ביצים או דגים). המטופלים לא קיבלו כל הנחיה אחרת ( לא היתה מגבלה על צריכה קלורית) והנבדקים היו חופשיים לבחור את המזונות כרצונם. בכל שבוע רופא העריך האם ניתן להפחית בנטילת התרופות להורדת לחץ דם.

לאחר חודש בלבד של תזונה טבעונית, המשתתפים ירדו 6.5 ק”ג בממוצע ממשקלם, לחץ הדם שלהם ירד כמעט לרמה תקינה (130/82 מ”מ כספית), והכולסטרול LDL (הכולסטרול “הרע”) ירד בכ-17%. תוצאה פחות חיובית היתה ירידה בכולסטרול HDL (הכולסטרול “הטוב”), אולם ניתן היה לצפות שתקרה. בנוסף, מספר התרופות להורדת לחץ דם ירד ב-33% (רמז לכך שהירידה לא התרחשה כתוצאה מהתרופות).

המחקר אמנם לא תוכנן בצורה מיטבית (מספר המשתתפים נמוך, משך זמן קצר וללא קבוצת ביקורת לשם השוואה), אולם מאחר והתקבלו תוצאות כל כך מרשימות בפרק זמן כה קצר, הנתונים מהווים עדות נוספת לכך שתזונה טבעונית עשויה בהחלט להגן מפני מחלות לב וכלי דם ולמנוע התקפי לב. עם זאת, מומלץ לחכות למחקרים נוספים בכדי לצאת בהמלצה גורפת. (לקריאת המאמר לחצו כאן).

אנו בשף הבריא מאמינים שתזונה בריאה ומאוזנת בהחלט עשויה לשפר את המצב הבריאותי של כל אדם באשר הוא, בין אם אתם נוטלים תרופות או שאינכם. אלו מכם אשר מעוניינים ליהנות מיתרונותיה של התזונה הטבעונית אך לא מעוניינים לוותר על מוצרים מן החי יכולים לשלב ארוחות טבעוניות מספר פעמים בשבוע.

במידה ותחליטו לעשות כן, אנחנו נדאג שהארוחות שלכם יענו על הצרכים התזונתיים שלכם בין אם אתם מעוניינים לרדת במשקל, לבנות שריר או פשוט רוצים לאכול בריא.

מאחלים לכם המשך שבוע מצוין ובריא,

שגיא וצוות השף הבריא

מאמרים דומים

שבוע ניסיון עם השף הבריא

שבוע ניסיון עם השף הבריא

לשאלון האיפיון שלנו





* מידע תזונתי מעניין, בלי ספאם, ובמינון נמוך!

Call Now Button