מים – למה חשוב לשתות מים? כמה ואיך?

מים – עונת הקיץ ממש בפתח, אך שתיית מים חשובה כל השנה, בכל עונה וגם לירידה במשקל. למה בעצם חשוב לשתות מים, כמה מים יש לשתות ואיך אפשר להרגיל את עצמנו לשתות יותר? מים –…

מים – עונת הקיץ ממש בפתח, אך שתיית מים חשובה כל השנה, בכל עונה וגם לירידה במשקל. למה בעצם חשוב לשתות מים, כמה מים יש לשתות ואיך אפשר להרגיל את עצמנו לשתות יותר?

מים – חשיבותם לגופנו ולשמירה על משקל תקין

במהלך היום אנחנו מאבדים נוזלים – בשתן, בזיעה, ברוק ואף בנשימה – וקודם כל חשוב להשלים את מה שמאבדים. שתיית המים (וגם נוזלים לא אלכוהוליים אחרים, אבל אל תראו בזה המלצה לשתיית משקאות מתוקים) עוזרת לגוף בשלל תפקודיו:

  • הנוזלים שאנו שותים נספגים במהירות לדם, ועוזרים לאזן את ריכוז המינרלים והחומרים הנוספים הנמצאים בו.
  • כאשר הם מגיעים לכליות, הם עוזרים להן לעשות עבודה טובה יותר ולסנן רעלים מן הדם
  • כששותים מספיק נוזלים, מערכות הגוף מתפקדות טוב יותר ומרגישים פחות עייפים.
  • ריח – שתייה מרובה עוזרת גם לדלל את הזיעה, ולהפחית ריחות בלתי רצויים.
  • שתייה לפני הארוחה עשויות לסייע גם בחידוד מנגנון השובע ודיוק הכמות הנאכלת
  • שליטה במתוקים – פעמים רבות אנחנו מתבלבלים בין רצון למשהו מתוק לבין צמא – הצורך במתוק בסוף הארוחה נובע בעצם מצמא, ושתיית כוס מים כחצי שעה לפני הארוחה עשויה להפחית את הצורך במתוק לאחריה.
  • שתייה מספקת מסייעת גם להשגת יציאות תקינות, שכן עצירות לעיתים נגרמת מחוסר בנוזלים, ובעת מחלת שלשולים חשוב להשלים את כמות הנוזלים העודפת שנאבדת.
  • בעת מחלה, חשוב במיוחד להשלים נוזלים. בעת נטילת תרופות כמו אנטיביוטיקה, וכן לפני, במהלך ולאחר ביצוע פעילות גופנית.

כמה לשתות?

ישנה נוסחה כללית, שאינה לוקחת בחשבון שינויי מזג אוויר, מצבי חולי ופעילות גופנית, לפיה יש לשתות 30 מיליליטרים על כל 1 ק”ג משקל גוף, כלומר, ניתן להכפיל את משקל הגוף ב-0.03 ולהגיע לכמות המים הרצויה בליטרים. לפיכך, אדם השוקל 60 ק”ג צריך לשתות 1.8 ליטר נוזלים, שהם כ-9 כוסות ביום.

הנוסחה הזו נותנת למעשה את כמות הנוזלים הכללית שיש לצרוך במהלך היום, וניתן להניח שבתזונה מאוזנת הכוללת פירות וירקות אנו מקבלים מהאוכל כ-20% מכמות הנוזלים הזו. אם כך, על אותו אדם השוקל 60 ק”ג לשתות למעשה רק 1.44 ליטר מים ביום, שהם כ-7 כוסות מים בלבד. במידה ומבצעים פעילות גופנית, מזג האוויר חם מאוד או מרגישים לא טוב, חשוב להעלות כמות זו.

חשוב לציין בהקשר זה כי גם צריכה מוגזמת מאוד של מים עשויה להיות מסוכנת. במצב זה מתרחש חוסר איזון בריכוז המלחים בדם, והוא עשוי להיות מסוכן מאוד.

להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לצרוך כמות מספקת של מים

  • שתו כוס מים מייד כשאתם קמים בבוקר. במהלך הלילה גופנו מאבד נוזלים אותם חשוב להחזיר בבוקר. זה יגרום לכם להרגיש טוב יותר, עשוי לסייע בהסדרה של היציאות, ועשוי אף לחדד את תחושת הצמא במהלך היום.
  • הצטיידו בבקבוק בקבוק מסייע לנו לעקוב אחר קצב צריכת הנוזלים. בנוסף עצם העובדה שהבקבוק עומד על ידינו מזכירה לנו לשתות.
  • קשה לכם לשתות מים ללא טעם? מחפשים קצת עניין או גיוון? ניתן להוסיף לבקבוק או לקנקנן מים צמחים כמו נענע, לואיזה, מרווה, לימונית וכד’, חתיכות פרי או אפילו חתיכות מלפפון!
  • הקפידו לשתות כוס מים כחצי שעה לפני הארוחה.
  • ישנן גם אפליקציות שיכולות לסייע, כמו למשל האפליקציה הזו: לחצו כאן שנועדה לעזור ברכישת מגוון הרגלים בריאים, ביניהם גם שתייה.

לסיכום

זיכרו שגם בשתייה (בדומה לאוכל, פעילות גופנית) המפתח הוא מינון נכון.

אם נקשיב לו בתשומת לב, ברוב המקרים הגוף שלנו יאמר לנו כמה נוזלים הוא צריך.

שיהיה קיץ בריא ונהדר,

שגיא וצוות השף הבריא

מאמרים דומים

שבוע ניסיון עם השף הבריא

שבוע ניסיון עם השף הבריא

להזמנה





* מידע תזונתי מעניין, בלי ספאם, ובמינון נמוך!

Call Now Button