אכילה רגשית

אכילה רגשית מונעת על ידי מצבינו הרגשיים ומציעה לנו לאכול משהו “מיוחד” כדי לפצות או להרגיע את הרגשות האלה. בפסיכולוגיה, אכילה רגשית היא אחד ממנגנוני ההתמודדות שלנו עם מגוון רגשות. כתוצאה מכך הרגשות שלנו נשארים…

אכילה רגשית מונעת על ידי מצבינו הרגשיים ומציעה לנו לאכול משהו “מיוחד” כדי לפצות או להרגיע את הרגשות האלה.

בפסיכולוגיה, אכילה רגשית היא אחד ממנגנוני ההתמודדות שלנו עם מגוון רגשות. כתוצאה מכך הרגשות שלנו נשארים מדוכאים, ואנחנו עלולים להיקלע להתנהגויות אכילה מזיקות. במצבים כאלה, רובנו נוטים לאכול יותר או לבחור מזונות מסוימים (לא בהכרח בריאים במיוחד) ובמיוחד בזמנים של לחץ וחרדה.

מזונות אלה יכולים לכלול את המבורגר אחרי יום מעייף בעבודה, גלידה כשאתם מרגישים עצובים או חפיסת שוקולד כשאתם בלחץ. מחקרים מצביעים על קשר עמוק בין הרגשות לבטן שלנו, המכונה אכילה רגשית.

אנחנו מלעיטים את עצמנו במזונות עתירי סוכר ובמזון מעובד אשר יוצרים במוחנו תחושה מדומה של “להרגיש טוב” ונוטים לחקות תחושות חיוביות. הבעיה היא שתחושות אלה הן זמניות ואינן מחזיקות מעמד. ולאחריהן, יגיעו תחושות אשמה ונחשול של תחושות שליליות – כמו ברכבת הרים או מערבולת שמובילה מטה.

באיזה אופן זה משפיע עלינו?

במקום להתמקד בשורש העומד מאחורי רגשותינו ולהתייחס לכאב שלנו, אנו נוטים לסמוך על מזונות מסוימים שימלאו את החסר. עודף השומן והסוכר, שתי קבוצות מזון האופייניות מאוד לאכילה ריגשית, גורמות לתגובות פיזיות שאינן רצויות לנו, בלשון המעטה..

מבחינה נפשית, ההשפעות של התנהגות אכילה כזו אף הן הרסניות (ככל הנראה יותר מאשר ההשפעות הפיזיות). בטווח הקצר, כפי שציינו, אנחנו עלולים לחוש תחושות אשמה. בטווח הרחוק ההשפעה הולכת ומחמירה ועלולה במקרים חמורים להוביל למגוון הפרעות אכילה.

איך מתמודדים עם אכילה ריגשית?

תזונה ופסיכולוגיה הולכים זה לצד זה בהתמודדות עם התנהגות כזו. אם הרגשתם שמאמר זה מתאר את ההתנהגות שלכם באופן קרוב למציאות, מאוד מומלץ לפנות לייעוץ של דיאטנית או פסיכולוגית שיסייעו לכם בהתמודדות – אף פעם לא כדאי להתמודד לבד!

אנשי מקצוע (לדוגמא פסיכולוגים בגישה של טיפול קוגניטיבי התנהגותי) או דיאטניות אשר מתמחות במצבים של אכילה ריגשית יעניקו לכם טיפולים יעילים הקשורים לסיוע באופן בו אתם מתייחסים ומתמודדים עם הרגשות שלכם.

הדבר הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות הוא להעשיר את התפריט שלכם במזונות בריאים ולהקפיד לאכול בזמן ארוחות מזינות. השתדלו להימנע מ”להרעיב את עצמכם” – אז מאבדים את שיקול הדעת ובסופו של דבר אוכלים “מה שזמין” וברוב המקרים אלו יהיו מאכלים שלא הייתם אוכלים אלמלא הייתם מורעבים.

כיצד ארוחות מוכנות יכולות לסייע לך בהתמודדות עם אכילה ריגשית?

כאשר אשר יודעים שמצפה לכם ארוחה מזינה, אתם יכולים להירגע. אתם יודעים שאתם מסודרים, לא צריכים להיות מוטרדים או לחשוב מה להזמין או היכן לאכול. כאשר יש לכם ארוחה שמצפה לכם, רוב הסיכויים שתאכלו בזמן, ולא תרעיבו את עצמכם. בנוסף, כאשר אתם יודעים שאיש מקצוע (דיאטן ושף) דאג לבשל עבורכם, ולארוז לכם ארוחה שמתאימה בדיוק לצרכים התזונתיים שלכם ולהעדפות שלכם מבחינת טעמים, הסיכוי שתתפתו לאכול “ג’אנק” יורד באופן דרמטי.

המנויים על שירות “ארוחות בהתאמה אישית” מעידים כי כאשר אתם משקיעים את כספכם בשירות כזה, אתם נוטים לאכול בריא, אתם רגועים יותר ואתם מרגישים שאתם דואגים לעצמכם, לבריאות שלכם ולמשקל שלכם.

מאמרים דומים

שבוע ניסיון עם השף הבריא

שבוע ניסיון עם השף הבריא

להזמנה





* מידע תזונתי מעניין, בלי ספאם, ובמינון נמוך!

Call Now Button