דיאטה ים תיכונית

מה היא דיאטה ים תיכונית התזונה הים תיכונית נשענת על דפוסי אכילה נפוצים במדינות ים תיכוניות (איטליה, צרפת, יוון וספרד) בהן נמצאו תוחלת חיים ארוכה יותר ותחלואה נמוכה יותר, לעומת מדינות מערביות אחרות. עקרונות התזונה הים…

מה היא דיאטה ים תיכונית

התזונה הים תיכונית נשענת על דפוסי אכילה נפוצים במדינות ים תיכוניות (איטליה, צרפת, יוון וספרד) בהן נמצאו תוחלת חיים ארוכה יותר ותחלואה נמוכה יותר, לעומת מדינות מערביות אחרות.

עקרונות התזונה הים תיכונית

  • צריכה של שמן זית כמקור שומן עיקרי
  • תזונה עשירה בקטניות ובדגנים מלאים
  • עשירה באגוזים טבעיים ובדגים
  • ריבוי צריכת ירקות ופירות
  • צריכה מתונה של מוצרי חלב ויין (יין אדום)
  • צריכה מצומצמת של מוצרי בשר ועוף
  • עשירה בנוגדי חמצון

להזמנת ארוחות בהתאמה אישית על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית – לחצו כאן

למי מתאימה הדיאטה ובמה היא תורמת לבריאות?

  • דיאטה ים תיכונית מתאימה לכל מי שרוצה לשמור על בריאות ומשקל תקינים
  • לירידה במשקל
  • למניעת סוכרת ולאיזון סוכרת
  • הפחתת הסיכון למחלות כמו יתר לחץ דם
  • למניעה ולטיפול במחלות לב וכלי דם

מה אוכלים בדיאטה ים תיכונית?

חוקרים ממוסדות מובילים מרחבי העולם (ביניהם גם האוניברסיטה העברית) פיתחו את פירמידת המזון הים תיכונית, ולפיה:

המלצה לצריכה יומיומית

  • דגנים מלאים – 1-2 מנות בארוחה. ניתן לצרוך אורז מלא, קינואה, פסטה מחיטה מלאה, לחם מדגנים מלאים וכד’.
  • ירקות – שתי מנות בארוחה או יותר, כאשר לפחות מנה אחת מתוכן טרייה (לא מבושלת). יש לגוון בצבעים ובמרקמים של הירקות. חשוב לשלב את הירקות לפחות בשתי ארוחות ביום.
  • פירות – 1-2 מנות בארוחה. מומלץ לצרוך כקינוח לעיתים תכופות.
  • מים – חשוב להקפיד על שתיית מים מספקת (כ-1.5-2 ליטר ביום). ניתן לגוון עם חליטות צמחים טבעיות.
  • מוצרי חלב – יש להעדיף גבינות ויוגורטים דלי שומן. עשירים בסידן, החשוב לבריאות העצם, אך עשויים להכיל גם שומן רווי, ממנו עדיף להימנע.
  • שמן זית – ממוקם במרכז הפירמידה. המקור העיקרי המומלץ לשומן בתזונה, בשל הרכבו האיכותי. כדאי להשתמש בו הן לבישול והן לתיבול.
  • תבלינים, עשבי תיבול, שום ובצל – מומלץ להעשיר בעזרתם את טעמי הארוחות, ולהפחית את השימוש במלח.
  • זיתים, אגוזים וזרעים – חטיפי הבריאות המועדפים. מומלצים לצריכה, אולם במתינות (כחופן).
  •  מומלץ לשלב שתיית יין (כוס אחת לנשים ושתיים לגברים), פעם ביום יחד עם הארוחה.

להזמנת ארוחות בהתאמה אישית על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית – לחצו כאן

המלצה לצריכה שבועית

  • כאשר מדובר על דיאטה ים תיכונית, חשוב לצרוך חלבון ממקור צמחי או מן החי. מקורות לחלבון מן החי בתזונה ים תיכונית יכולים להיות דגים (2 מנות בשבוע או יותר), בשר אדום (עד 2 מנות בשבוע, תוך הרחקה או הימנעות משומן ממקור זה), ביצים (2-4 מנות בשבוע). דגים מהווים גם מקור טוב לשומן בריא.
  • שילוב של קטניות (לפחות 2 מנות בשבוע) ודגנים מלאים מהווה מקור טוב לחלבון צמחי ולשומנים בריאים.

מזונות מהם מומלץ להימנע

דיאטה ים תיכונית
  • סוכרים פשוטים
  • ממתקים
  • מאפים
  • משקאות ממותקים

עקרונות נוספים בדיאטה הים תיכונית

  • דיאטה ים תיכונית כוללת בתוכה לא רק דפוס תזונתי, אלא אורח חיים בריא של ממש
  • מתינות – “כל דבר במידה”
  • פעילות גופנית: ההמלצה היא לפחות 30 דקות מדי יום. חשובה לבריאות פיזית ונפשית טובה יותר. מחקרים חדשים מצביעים כי גם “נשנושים” של פעילות גופנית, כלומר אפילו כמה דקות בודדות של פעילות בהחלט תורמת לשמירה על בריאות טובה.
  • מנוחה ושינה מספקת – כשבע שעות שינה ביום, גם הן מהוות חלק חשוב מאורח חיים בריא ומאוזן. מחקרים חדשים מצביעים על כך, שגם עודף שעות שינה עשויה לפגוע בבריאות.

יתרונות התזונה הים תיכונית

מחקרים רבים שנעשו על הדיאטה הים תיכונית מצביעים על מגוון יתרונות בריאותיים:

  • ירידה מאוזנת במשקל
  • ירידה ברמות הסוכר בדם והפחתת הסיכון לסוכרת
  • הפחתת הסיכון ללקות בדיכאון
  • איזון פרופיל השומנים בדם
  • הפחתת סיכון לסרטן, מחלות לב וכלי דם
  • מחקרים מסויימים אף הראו שיפור במדדים הקוגניטיביים

להזמנת ארוחות בהתאמה אישית על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית – לחצו כאן

חסרונות הדיאטה הים תיכונית

  • דיאטה ים תיכונית איננה כוללת תבנית קבועה, למי שצריך כזו בכדי להקפיד על דיאטה
  • עלולה להיות יקרה יחסית, מאחר ומבוססת על מזון טרי ולא מעובד

לסיכום

תזונה ים תיכונית מוכיחה את עצמה בכל מחקר מחדש כאחד מדפוסי האכילה ואורח החיים המומלצים ביותר כיום.

בהחלט אופציה שכדאי לשקול, במידה והינכם מעוניינים לשמור על בריאותכם.

הפתרון שלנו – ארוחות מוכנות לדיאטה

מעוניינים לאמץ את התזונה הים התיכונית, אך אין לכם מספיק זמן ואנרגיה לבנות תפריט, לבשל ולהתמיד?

ברור לנו שלא לכל אחד יש את הפנאי לעמוד בקצב של הדיאטה. רובנו עסוקים בשגרת יומיום עמוסה בכל טוב.

יש לנו פתרון פשוט ליישום, שכבר עובד עבור אלפי ישראלים (ואגב, הוא דורש 0 מאמץ מכם). אנו מציעים לכם מגוון ארוחות ים תיכוניות טריות, מוכנות ובריאות, אשר יגיעו עד פתח ביתכם מדי שבוע.

נראה לכם מתאים? אם כן, נשמח לסייע 🙂

להזמנת ארוחות בהתאמה אישית על פי עקרונות הדיאטה הים תיכונית – לחצו כאן

מאמרים דומים

שבוע ניסיון עם השף הבריא

שבוע ניסיון עם השף הבריא

להזמנה




* מידע תזונתי מעניין, בלי ספאם, ובמינון נמוך!

Call Now Button